Kriszti

Ekkor:

2018. augusztus 1. van, a Túlfogyasztás Világnapja. Büszkék lehetünk magunkra. A mai napon az emberiség elhasználta a Föld egy évre elegendő erőforrásait. Tavaly egy nappal tovább húztuk, 1997-ben szeptemberre sikerült elérnünk a határt és egészen megdöbbentő, de 1970-ben ez a nap még december 23-án jött el. Akárhogy is számolok, 48 év alatt 5 hónappal rövidítettük meg a Földet és nem kell zseninek lenni, hogy ha ilyen ütemben folytatjuk, mi lesz újabb 48 év múlva. Márpedig nem ilyen ütemben folytatjuk, sokkal nagyobb elánnal pusztítjuk a bolygót.  Mintha nem számítana. Mintha az emberiség civilizáltabb fele egy rakás idiótából állna, akik nem képesek értelmezni a jeleket, a számokat, a vészharangokat, amiket tudósok, kutatók, hiteles emberek kongatnak.  Talán az a legnagyobb probléma, hogy hiányzik belőlünk a társadalmi felelősségvállalás. Nem is nagyon tudunk mit kezdeni ezzel a fogalommal, nem tanultuk az iskolában, nem beszéltek róla a szüleink, nem mutatott nekünk példát senki, egyáltalán nem is volt téma.

Mostanáig.

Talán szerencséje van az emberiségnek, mert egyre többen nyitják ki a szemüket és a fülüket és hallanak, látnak egy olyan problémát, ami – egyelőre – nem közvetlenül érinti őket. Talán egyre több embernek szorul ökölbe a keze a teknősbékából kiálló szívószál, a nejlonzacskóba fulladt gólya, az óceáni műanyaghulladék sziget, a csonttá soványodott jegesmedve vagy csak az erdő szélére lepakolt szeméthegy látványától.  Talán egyre többen hiszik el, hogy egyénenként is meg kell tenni minden tőlünk telhetőt olyan hétköznapi, aprónak tűnő dolgokkal, mint a műanyagzacskó mellőzése, a szelektív hulladékgyűjtés vagy a környezetbarát tisztítószerek használata.  Talán szerencsénk van, és a marketingesek is meglátják a lehetséges trendet ebben a folyamatban. Mindegy, hogy a Starbucks azért nem használ több szívószálat, mert ez egy marha jól kommunikálható üzenet és szuper kreatívokat lehet rá gyártani, vagy azért mert valóban elkötelezettek a környezet védelméért. Az sem számít, hogy az Adidas azért kezdett el óceáni plasztik szemétből cipőt gyártani, mert márkát kellett frissítenie (sikerült is, pár hónap alatt egymillió ilyen pár cipőt adtak el). A lényeg az, hogy trendet teremtenek, hogy szépen lassan menő lesz a környezetvédelem, hogy megszületett az „ökotrendi” kifejezés, hogy a Zöldboltnak már 23 000 követője van a Facebookon, hogy ciki a NatGeo plasztik szennyezéses címlapja műanyag fóliába csomagolva.  Vér ciki.  A fast fashion helyett jön az etikus és fenntartható divat és a tudatos vásárlás (Ez mondjuk nehéz menet lesz…)

Ez a poszt kicsit rendhagyó, hiszen arról kellene írnom, hogy én mit teszek a környezetvédelemért. Ehelyett szerettem volna leírni, hogy látom most, 2018. augusztus 1-jén ezt a kérdést, hogy egy év múlva elolvassam és nyugtázhassam, hogy ott voltunk, hogy láttuk a folyamat elejét. Mert máshogy nem lehet. A környezetvédelemnek alapvetőnek kell lennie mindenki számára. Egy év múlva látni szeretném, mikorra fog esni a Túlfogyasztás Világnapja.

Én optimista vagyok és magamból indulok ki. Pár éve még engem sem izgatott túlzottan ez a téma. Ma már szelektíven gyűjtöm a szemetet, viszek magammal bevásárlótáskát nejlonszatyor vásárlás helyett, dobozzal érkezem a menzára és kulacsból iszom csapvizet műanyagpalackos ásványvíz helyett. Kis dolgok ezek, tudom, de például a lebomló kutyakaki zacsi használatára kifejezetten büszke vagyok.  Bevallom, sokat segített egy fekete-öves környezetvédő barátnő (igen Andikám, Te), akinél rendesen szarul éreztem magam, ha a műanyagot nem abba a bizonyos kukába dobtam. A Zöldboltba is miatta mentem be először… kellett neki mosószóda, én meg itt lakom a szomszédban.

Azért is írtam ezt a posztot, mert egyrészről köszönöm Andi, másrészről én vagyok a bizonyíték arra, hogy mennyit számít a példamutatás!  Mennyit számít egy olyan oldal, mint a mittettel.hu és hogy bízzunk benne, nem vagyunk Don Quijoték és ez nem egy szélmalomharc.

Szerencsére Kriszti, sokszor és sokat ír. Olvassatok tőle sokat a Kutyadolog blogon, vagy nézzétek másik oldalát a Vizslaboltot.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..